Gävle kommun vill ta bort skolskjutsen från Bäck!

school-bus-iconGävle kommun vill ta bort skolskjutsen från Bäck till Ludvigsbergsskolan och Sofiedalsskolan. Anledningen är att Gävle kommun klassar Bäckvägen som en säker väg för skolbarn att gå och cykla längsmed.  Styrelsen i Bäcks byförening är av den uppfattningen att Bäckvägen inte är lämplig för små barn att vistas längsmed, särskilt inte vintertid då plogvallarna gör vägen mycket smal.

I dagsläget vet vi att åtminstone tre familjer överklagar Gävle kommuns beslut. Bäcks byförening uppmanar alla som har barn i grundskolan att först och främst göra en ansökan om skolskjuts. I er ansökan hänvisar ni till att Bäckvägen är en farlig väg att vistas på för skolbarn. Gör detta som en solidaritetshandling för framtida barn, oavsett om ni använder skolskjutsen ofta, sällan eller aldrig. Om kommunen väl lyckas spara in på skolskjutsen till Bäck så kommer vi aldrig att få tillbaks skolskjutsen.

Bäcks byförening kommer att hjälpa alla som får avslag, att skriva en överklagan på beslutet.

Om ni har frågor kring turerna kring skolskjutsarna kan ni ta kontakt med Johan Lindström eller Tommy Berglund. Mer info att läsa finns här.

Johan Lindström

Johan.lindstrom@nextstore.se

0703-144832

Tommy Berglund

fooab79@gmail.com

0706-365471

Vi i styrelsen uppmanar er att ägna fem minuter av er tid till att få behålla skolskjutsen till Bäck!

Tack på förhand!