Grannsamverkan juni 2018

Lite komprimerad info följer nedan.

Fullbordade kända anmälda inbrott i villa/lägenhet. Gävle kommun från 180401 t.o.m. 180608.

1. Tegelvägen i Hagaström 25 april. Hörntomt, delvist skyddad. Där har man brutit upp skjutdörrar till uterummet. Och därefter krossat fönstret på altandörren.
  2. Norra Köpmangatan 26-29 april. Inbrott kan ha skett med nyckel av anhörig.
  3. Sjunde Tvärgatan den 26 april under tidiga morgontimmar. Uppbruten lägenhetsdörr.
  4. Skomakargatan den 27 april under förmiddagen. Även där uppbruten lägenhetsdörr
  5. Ingebovägen i Olsbacka/Ingebo mellan 15-16 maj. Där har man krossat fönstret på altandörren som vetter mot husets baksida. Bostaden ligger på en hörntomt med mycket växtlighet omkring sig.
  6. Almvägen i Fridhem, den 19 maj under förmiddagen. Där har man krossat fönstret på altandörren samt ett fönster till ett sovrum som vetter mot baksidan av tomten. Baksidan vätter mot ett skogsområde. Det finns ett närliggande hus, men brottsplatsen är ändock skyddat till förmån för gärningsperson/er.
  7. På Ekvägen den 17 maj, en hörntomt som vetter mot gång/cykelväg samt skogsparti. Där har källarfönstret krossats.

Brottsplatsundersökningar har gjorts på samtliga adresser. Tyvärr har inga DNA-tester gett några träffar. Däremot kan det inte uteslutas att det vid två av villainbrotten kan vara samma gärningsperson/er då man förutom normalt tillgripet gods, såsom kontanter, smycken, ett mindre kassaskåp med innehåll mm. Också tillgripit liknande inredningsdetalj. Ingen av ovanstående nämnda adresser har grannsamverkan.

Att tänka på

Ni som har hög växtlighet alternativt skogsområde, eller annat som gör er bostad mer tillgänglig för de kriminella. Siktröj en aning, försvåra för tjuven. Öppna upp er tomt en aning. Anordna en insynsskyddad plats inne på tomten om möjligt. Så att ni kan sitta ifred där, utan allt för många nyfikna ögon.
Vi går dessutom mot semestertider. Och tyvärr brukar inbrotten i framför allt villa/radhusområden öka en aning. Så, ni som har funderat över om/när/hur ska vi göra?
Starta upp datorn. Gå in på http://www.stoldskyddsforeningen.se Där finns det flera bra filmer på hur ni kan brottsförebygga er bostad. Ta det stegvis. Hör av er om ni har frågor. Vänd er till våra lokala handlare vad gäller lås, larm, brytskydd mm.
Lämna inga fönster/altandörrar olåsta ens en kort stund. Tillfället gör tjuven

Ha nu en bra helg, och var rädda om varandra.

Hälsningar//
Mari Vestling och Lars Lööf