Info från Grannsamverkan

Hej samtliga boende i våra grannsamverkansområden
Ni kanske undrar vart all information tagit vägen. Vi förstår det. Men ibland är det mycket som sker som vi inte kan påverka. Och tiden räcker helt inte till. Men, det som tagit mest tid under första tiden av året, är bl.a. att vi håller på att utarbeta en nyare och fräschare presentation gällande grannsamverkan. Och framför allt inför de träffar som sker under mars och april. Ni har inte fått datum för detta än. Då kommer inte enbart huvudkontaktombudet för ditt område vara välkommen. Vi slår på stort och bjuder in alla boende i samtliga grannsamverkansområden.

Träffarna kommer att vara måndagar i aulan på Vallbacksskolan, och några söndagar i aulan på Borgarskolan. Ni kommer att få reda på när, och tidpunkt, allt eftersom. Och vi samverkar som vanligt med Anders Persson från Brå, Gävle kommun, och Håkan Åkerblom från Räddningstjänsten. Vilket vi är väldigt tacksamma för.

Innehåll i dessa träffar

Ni kommer att få ta del av hur det verkligen ser ut, gällande inbrotten i Gävle kommun. Vi kommer att tydligt förevisa hur du/ni måste göra för att förebygga att själva bli utsatta för brott. Det finns inga genvägar.

Ni kommer att få information av Anders Persson gällande kommunens hemsida där man på ett enkelt sätt kan göra felanmälningar på hål i vägbanan, trasig belysning, växtlighet som behöver röjas för trafiksäkerheten m.m. Ni kommer också få informationer om alla dessa bedrägerier som löser av varandra, och om hur ni kan skydda er mot dessa. Samt vad kommunen bidrar med, för att vi medborgare ska känna oss tryggare

Håkan Åkerblom kommer att visa på de vanligaste bränderna, varför många av de som omkommer i bränder gör det i sin bostad. Hur kan vi förebygga att så sker. Och varför så många onödiga bränder uppstår, p.g.a. slarv, okunskap, eller att vi helt enkelt inte tänker.

Som avslutning på dessa kvällar kommer du som vill få prova på att hantera en brand-släckare. Så vi kommer att förflytta oss utomhus där Håkan har en täckt vagn där det börjar brinna inuti. Du får då närma dig branden och prova att släcka den. Det är en väldigt bra möjlighet för dig som aldrig behövt, eller av andra skäl aldrig använt en brandsläckare. Och, det sker under ordnade former.

Så, bara invänta inbjudan. Ni kommer att få inbjudan minst två veckor innan det är er tur. Vi hoppas självklart på stor uppslutning, och att ni kommer uppskatta vårt program.
Ni kommer självklart ha möjlighet att ställa frågor. Men, det är grannsamverkan med inriktning på att förebygga inbrott, bränder, och att öka tryggheten för medborgare som gäller

Framåt i tiden

I övrigt skulle jag vilja uppmana er som planerar att ha familjedag/kvällar eller städkvällar framåt våren. Om ni har funderat på att bjuda in polisen, rädd-ningstjänsten och ambulans. Jag kan bara svara för oss, polisen. Det är lättare för oss att planera in om önskemål finns att vi kommer uniformerade med en polisbil. Många barn, och även föräldrar brukar tycka det är intressant att se vad som finns i bilarna. Och barnen tycker ofta det är roligt att sitta i baksätet på ”busplatsen”.
För er som har sådana aktiviteter veckodagar, kvällstid. Hör av er i god tid innan, gärna minst en månad. Då kan det finnas en möjlighet att Lars Lööf och jag kan komma till er. För er som brukar planera in detta på t.ex. en lördag.
Då är det ännu viktigare att ni hör av er i god tid, kanske minst två månader innan. Så, det är hög tid nu.
Om ni redan nu vet med er att ni kommer att något liknande under hösten. Då går det bra att höra er för med oss om vi kan komma, redan nu. Ju tidigare, desto bättre.
Dessa datum, veckor går det inte: V.18, 29 maj-2 juni, 5-9 juni, Sen tar semes-trarna fart från v.25 t.o.m. v.30. Sen finns vi tillgängliga hela hösten utom v. 41. Fast självklart kan vi bli uppbokade på annat. Så, fundera och hör av er.

TÄNKVÄRT!

– Kör försiktigt, anpassa hastigheten efter väglaget samt håll avstånden
– Hjälp grannen som är bortrest med att skotta undan snö, tömma sopor,
Och ta in posten, så får du hjälp när du reser bort
– Snälla, sätt fast reflexer på jackor, mössor. Åtminstone på era barn. Men även vi vuxna måste göra oss synliga.
– En skräckupplevelse! En bil framför mig höll på att köra på ett barn som satt i en pulka som drogs av en vuxen. Det var på en mindre väg med endast svag belysning. Tack och lov var föraren framför mig uppmärksam. Men, den vuxne som drog pulkan reagerade knappt. Så, snälla ni. Tänk er för.

Trevlig helg, hälsingar Lars Lööf och Mari Vestling, Polisen Gävle
Grannsamverkan gör skillnad!