Grannsamverkan nov/dec 2016

GRANNSAMVERKANSOMRÅDEN I GÄVLE KOMMUN

I detta utskick bifogas kortare info gällande inbrott i Gävle kommun under nov-dec 2016.

Lite fakta om de inbrott som presenteras är att det är två av våra grannsamverkansområden som tyvärr har fått påhälsning. Det är Kvarnåkersvägen i Valbo.
Samt Krikonvägen i Sätra. Det är 12 inbrott som har skett i november- december 2016 i radhus/villa.
Tillvägagångssätten är som tidigare. Man har krossat fönster till, alternativt brutit upp altandörren vid minst tre tillfällen. Krossat källarfönster och tagit sig in i boningshuset vid minst tre tillfällen. Man har också krossat fönster till ett sovrumsfönster, samt till ett kontor. Även en gillestuga har fått påhälsning. Ni som har källarfönster kan ganska enkelt endera bomma för fönstret, alt. sätta fönstergaller utanpå källarfönstret.
Glädjande är att två personer blev gripna i samband med rådigt engagemang av boende då man hörde glaskross. Det var på Gillesgatan i Strömsbro. Vid ett tillfälle hade tjuven dragit fram ett säkerhetsskåp och försökt få upp det. Då han blev upptäckt tog han sig snabbt bort från adressen.Så, ni som förser er med säkerhetsskåp, förankra dom.
I Strömsbro är det en stor villahemsförening på 424 hushåll som under våren kommer att gå med i grannsamverkan.

Under samma månader 2014 skedde 13 inbrott i radhus/villaområden. Och 2015 var det 16 inbrott. Det har varit tre lägenhetsinbrott under samma period. Fem under samma period 2014, och 2015 två anmälda inbrott.

Polisen